Home
Up
Bibliography
Slide List

Bibliography

Angulo Iñíguez, Diego.

Ars Hispaniae, Historia universal del arte Hispánico, volumén décimosegungo: Pintura del Renacimiento. Madrid: Editorial Plus Ultra, 1950.

__________________.

"Pereyns y Martín de Vos. El Retablo de Huejotzingo." Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas vol. 1 no, 2, Buenas Aires, 1944, pp. 25-27.

 

Banco BCH.

La Pintura Novohispana en los Museos de Mexico. Mexico: Banco BCH, 1989.

 

Bantel, Linda,  and Marcus Burke.           

Spain and New Spain Mexican Colonial Arts in their European Contexts., exh. cat., Corpus Christi: Art Museum of South Texas, 1979.

 

Berlin: Heinrich.

"The High Alter at  Huejotzingo." The Americas XV (July 1958).

 

Bozal, Valeriano.

Historia del Arte en España. Madrid: Ediciones Istmo, 1987.

 

Brown, Jonathan.

The Golden Age of Spanish Painting. New Haven: Yale University Press, 1991.

 

Burke, Marcus.

"Mannerist Art in Colonial Mexico." Latin American Art Magazine 1(Spring, 1989): 38-40.

 

____________.

"Mexican Painting of the Renaissance and Counter-Reformation (1550-1650)." in Metropolitan Museum of Art.  Mexico: Splendors of Thirty Centuries of Art. New York: Bulfinch Press/Little, Brown and Co., 1990, pp. 286-288, and 293-314.

____________.

Pintura y Escultura en Nueva España: el Baroco. México: Azabache: 1992

 

Caffin, Charles H.

The Story of Spanish Painting. New York: The Century Company, 1917.

Camón Aznar, José.

Summa Artis, historia general del arte, Vol XXIV: La Pintura Española del siglo XVI. Madrid: Espasa-Calpe, S.A., 1970.

 

Castro Morales, Efraín.

"El retablo de Cuauhtinchán, Puebla." Historia Mexicana 28, 2(Oct/Dec 1968): 179-189.

 

Carrillo y Gariel, Abelardo.

Técnica de la pintura en la Nueva España. México: UNAM, Instituto de Investigaciones Estéticas, 1946.

 

Chastel, Andre.

Mythe et crise de la Renaissance. Genéve: Skira, 1989.

 

Checa Cremades, Fernando.

Felipe II: Mecenas de las Artes. Madrid: Editorial Nerea, 1992.

 

Ceuleneer, Adolphe de.

"L'Anversois Simon Peryns, peintre du XVI siècle établoi à México," in Bull. de l'Académie Roy. d Archéologie de Belgique. Antwerp: 1912.

 

Cuttler, Charles D.

Northern Painting from Pucelle to Bruegel/ fourteenth, Fifteenth, and Sixteenth Centuries. New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc, 1968.

 

Dubois, Claude-Gilbert.

El Manierismo. Trans. Enrique Lynch. Barcelona: Ediciones 62, 1980.

 

Ferrari, Enrique Lafuente.

Breve historia de la Pintura Española. Madrid: Editorial Tecnos, S.A., 1953.

 

Freedburg, S. J.

"Observations on the painting of the Maniera." The Art Bulletin XLVII (June 1965):187-198.

____________.           

Painting in Italy, 1500-1600. New Haven: Yale University Press, 1993.

 

Friedlander, Walter.

Mannerism and Anti-Mannerism in Italian Painting. New York: Columbia University Press, 1990.

 

Grajales, Gloria.           

"Simón Pereyns. Su vida y su Obra." in Homanaje a Rafael Garcia Granados. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia, 1960, pp. 206-216.

 

Gruber, Alain, ed.

The Renaissance and Mannerism in Europe. New York: Abbeville Press, 1994.

 

Hauser, Arnold.

The Social History of Art, Volume 2: Renaissance, Mannerism, Baroque. New York: Vintage Books, 1985.

_____________.

Mannerism: The Crisis of the Renaissance and the Origins of Modern Art. Cambridge: Harvard University Press, 1986.

 

Kubler, George,  and Martín Soria.

Art and Architecture in Spain and Portugal and their American Dominions, 1500-1800. Harmondsworth: Pelican Books, 1959.

 

Manrique, Jorge Alberto.

"Reflexiones sobre el manierismo en México." Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas 40 (1971).

 

__________________.

"La estampa como fuente del arte en la Nueva España."  Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas  Vol.13,   50(1982): 55-60.

 

Marínez Reyes, Amada.

"Los cinco Sénores: Una pintura del siglo XVI en la Catedral de México." in Estudios acerca del Arter Novohispano, Homanaje a Elisa Vargas Lujo. México: UNAM, 1983.

 

Meiss, Millard.

Painting in Siena and Florence After the Black Death: the arts, religion and society in the mid-fourteenth century. New York: Harper and Row, 1964.

 

Moffitt, John F.

Spanish Painting. London: Studio Vista, 1973.

 

Mullen, Robert James.           

Dominican Architecture in Sixteenth-Century Oaxaca. Phoenix: Arizona State University, 1975.

 

Murray, Linda.

The High Renaisance and Mannerism: Italy, The North, and Spain 1500-1600. New York: Oxford University Press, 1977.

 

Palomero Páramo, Jesús Miguel.

El retablo Sevillano del Renacimiento: analysis y evolucion (1560-1629). Seville: Excma. Diputación Provincial de Sevilla, 1983.

 

Porter, Eliot, and Ellen Auerbach.

Mexican Churches. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1987.

 

Rios, Eduardo Enrique.

"Tres Pintores del Siglo XVI. Nuevos datos sobre Andrés de la Concha, Francisco de Zumaya y Simón Pereyns." Anales del instituto de Investigaciones Estéticas. México: UNAM, no. 9, 1942, p. 59

_________________.           

"Una Obra ignorada de Simón Pereyns,"  Anales del instituto de investigaciones esteticas, III, no. 9 (1942), 59-65.

 

Romero, Maria de los Angeles.

"Mas ha de este retablo." Estudios de antropología e historia. Mexico City, 1978.

 

Secretaria de Dessarrollo Urbano y Ecolog:ia.

San Juan Bautista Cuauhtinchan, restauración 1987. Mexico: SEDUE, 1987.

 

Shearman, John.

Mannerism. Harmondsworth: Penguin Books, 1967.

 

Smart, Alastair.

The Renaissance and Mannerism in Northern Europe and Spain. London: Thames & Hudson, 1972.

 

Smyth, Craig Hugh.

Mannerism and Maniera. Vienna: IRSA, 1992.

 

 Spores, Ronald.

The Mixtecs in Ancient and Colonial Times. Norman: University of Oklahoma Press, 1984.

_____________.

Coleccion de Documentos del Archivo General de la Nación para la Etnohistoria de la Mixteca de Oaxaca en el siglo XVI. Nashville: Vanderbilt University, Publications in Anthropology No. 41, 1992.

 

Sypher, Wylie.

Four Stages of Renaissance Style: Transformations in Art and Literature 1400-1700. Garden City, New York: Doubleday & Co., 1955.

 

Toussaint, Manuel.           

"Proceso y denuncias contra Simón Pereyns en la Inquisición de México," Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, México, suplemento al No. 2, 1938.

_____________.

"Tres Pintores del Siglo XVI. Nuevos datos sobre Andrés de Concha, Francisco de Zumaya y Simón Pereyns," Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, México, 9.

_____________.

Pintura Colonial en México. México: UNAM, Instituto de Investigaciones Esteticas, 1990.

 

Tovar de Teresa, Guillermo.

"Consideraciones sobre retablos, gremios y artífices de la Nueva España en los siglos XVII y XVIII." Historia Mexicana 34 no. 1 (1984) 5-40.

 

_______________________.

Pintura y escultura en Nueva España 1557-1640. México: Grupo Azabache, 1992.

 

Valdivieso, Enrique.

Historia de la Pintura Sevillana, siglos XIII al XX. Sevilla: Ediciones Guadalquivir, 1992.

 

Vasari, Giorgio.

Lives of the Artists. George Bull, Trans. London: Penguin Books, 1987.                       

 

Victoria, José Guadalupe.

"Un pintor Flamenco en Nueva España, Simón Pereyns." Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas. 55(1986):69-83.

 

_____________________.

Pintura y sociedad en Nova España, siglo XVI. México: UNAM, 1986.